Interview met Caro van Uden ‘Gepast Verwijzen: de booking.com van de zorg”

Caro van Uden is Directeur bedrijfsvoering van ZIO en TIPP. ZIO is een eerstelijnszorgorganisatie in Maastricht en omgeving (Heuvelland). Huisartsenverwijsbureau TIPP werkt voor de samenwerkende huisartsen in diezelfde regio en helpt patiënten of cliënten bij een verwijzing door hun huisarts naar een ziekenhuis of andere zorgaanbieder.

Hoe is TIPP ontstaan en wat doet TIPP?

TIPP is in 2012 opgericht op initiatief van huisartsen. Zij hadden behoefte aan meer grip op het verwijsproces. Zij merkten namelijk dat ze na een verwijzing vaak de patiënt uit het zicht verloren. Voorheen was het zo dat patiënten werden verwezen naar het ziekenhuis, vervolgens kregen die dan na enige tijd een brief met hierin vermeld wanneer ze terecht konden in het ziekenhuis. De verwijzer had geen invloed op dit hele proces. Ze wisten bijvoorbeeld niet of er rekening werd gehouden met de urgentie, zoals zij hadden aangegeven en ook niet of de patiënt daadwerkelijk naar het ziekenhuis ging.

TIPP biedt sindsdien bemiddeling rondom de verwijzing: zij helpen de patiënt om op de goede plek terecht te komen. Het aantal verwijzingen dat ze verwerken is enorm toegenomen. 80% van de verwijzingen in de regio wordt nu door TIPP bemiddeld. Iedere patiënt wordt persoonlijk geholpen om op de goede plek terecht te komen.

Doordat TIPP continu bezig is met verwijzen in de regio, weten ze goed wat bijvoorbeeld de wachttijden bij alle poliklinieken zijn. Ze bespreken deze met de patiënt, die hierdoor een veel beter beeld heeft van de keuzemogelijkheden.

Hoe kan ZorgRank zorgvragers, huisartsen en zorgbemiddelaars helpen?

Nu wordt de keuze voor vervolgzorg vaak gebaseerd op wachttijden en afstand maar er is natuurlijk veel meer informatie beschikbaar. Bijvoorbeeld kwaliteitsinformatie, uitkomstinformatie en de mate van tevredenheid van andere patiënten en huisartsen. Deze informatie is vaak lastig te interpreteren maar het zou wel een veel vollediger beeld geven van de zorgaanbieder. Een tool die deze informatie bundelt en op een duidelijke manier laat zien, zou de patiënt, huisarts en TIPP dan ook erg helpen. Op den duur zal dit een verschuiving creëren naar meer grip voor patiënten op hun positie in het zorglandschap, zodat ze sneller op goede plek terechtkomen.

Wat zie je als de grootste uitdaging in het project Gepast Verwijzen?

ZorgRank is een model met verschillende uitingsvormen. Het kan bijvoorbeeld in de spreekkamer gebruikt worden, de patiënt kan thuis zelf zoeken en kiezen of via TIPP. Met name het gebruik in de spreekkamer zal een uitdaging zijn, het kost namelijk meer tijd. Maar huisartsen moeten ook vertrouwen krijgen in de uitkomsten van ZorgRank, goede uitleg is daarvoor erg belangrijk.

Waarom is Samen Beslissen zo belangrijk?

Het is met name belangrijk om ervoor te zorgen dat de patiënten een rol krijgen in het proces dat ze doorlopen. Als de patiënt betrokken wordt in het geheel dan creëert dat uiteindelijk meer therapietrouw. Ik verwacht daarnaast dat meer inzicht in het vervolgtraject het herstel ten goede zal komen. Maar samen beslissen kan ook, zoals we nu ook zien bij TIPP, de no show verlagen. Veel verwijzingen gaan niet ‘door’ omdat patiënten afhaken. Als je samen beslist dan is de patiënt ook gemotiveerder om te gaan.

Gepast Verwijzen zet ten slotte iets in gang omdat je nadrukkelijker kijkt naar een aanbieder van vervolgzorg en wat die te bieden heeft. Daarbij worden veranderingen in kwaliteit zo zichtbaarder voor het publiek, wat een zorgaanbieder prikkelt om te verbeteren.

Welke mogelijkheden voor doorontwikkelingen zie je?

Nog genoeg ideeën: betrekken buitenlandse gebieden. Dat is voor ZIO belangrijk, er wordt nu ook veel naar België en Duitsland verwezen. Ook kan er een vergelijkbaar instrument ontwikkeld worden voor de GGZ.

Meer weten over ZorgRank? Lees hier alles over onze oplossing >

Op de hoogte blijven?

Vul dan hieronder uw gegevens in.